Novela zákona o zaměstnanosti

Martina Šumavská

Datum publikace: 31.07.2024

Dne 1.7.2024 vstoupila v účinnost novela zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (dále jen „zákon o zaměstnanosti“), která přinesla významné změny mimo jiné v oblasti zaměstnávání cizinců. Hlavním záměrem, který zákonodárce při přijímání novely sledoval, je zjednodušení vstupu kvalifikovaných cizinců na český trh práce a snížení administrativní zátěže pro zaměstnavatele. Nejdůležitější změny zahrnují:

Plná digitalizace informační povinnosti

O nástupu nebo ukončení zaměstnání cizince zaměstnavatelé Úřad práce nově informují výhradně prostřednictvím datové schránky (zasláním XML souboru), webového formuláře nebo informačního systému propojeného s rozhraním Ministerstva práce a sociálních věcí. Pokud by zaměstnavatel využil ke splnění své informační povinnosti dle ustanovení § 87 zákona o zaměstnanosti jiný způsob (například dosud využívané papírové či online formuláře nebo e-mailovou komunikaci), nebude se k tomu přihlížet a informační povinnost tak splněna nebude. 

Upuštění od testu trhu práce u zaměstnaneckých karet

Poté, co bylo od tzv. testu trhu práce – tj. doby 10 až 30 dní, po kterou musí Úřadu práce nahlášené volné pracovní místo zůstat neobsazené, aby jej bylo následně možné obsadit cizincem ze třetí země – upuštěno u modrých karet, lze na základě novely zákona o zaměstnanosti od testu trhu práce upustit i v případě zaměstnaneckých karet, pokud to situace na trhu práce umožňuje (zejména v případě nízké nezaměstnanosti). 

Volný přístup na trh práce

Nově došlo také k rozšíření skupin cizinců s volným přístupem na český trh práce. V souladu s ustanovením § 98 písm. u) zákona o zaměstnanosti může vláda stanovit svým nařízením seznam států, jejichž občané nebudou potřebovat pracovní oprávnění (tj. povolení k zaměstnání, zaměstnaneckou kartu, kartu vnitropodnikově převedeného zaměstnance nebo modrou kartu). V současnosti se jedná o občany Austrálie, Japonska, Kanady, Korejské republiky, Nového Zélandu, Singapuru, Spojeného království, USA a Izraele. Ačkoliv pro cizince z uvedených států odpadá povinnost získat pracovní oprávnění, nadále trvá jejich povinnost získat pobytové oprávnění v ČR (například schengenské vízum za účelem zaměstnání nebo neduální zaměstnaneckou kartu). 

Novela tak přináší podstatné zjednodušení a zefektivnění procesů spojených se zaměstnáváním cizinců, což lze bezpochyby vnímat jako pozitivní a důležitý krok pro český pracovní trh, který se dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců.